BOBBEJAAN UPDATES

Muzikant, Auteur, Componist, Zanger en Entertainer, Stichter en bezieler van Bobbejaanland

Tien jaar moeten we het al zonder Bobbejaan Schoepen stellen. En toch is de wereld hem niet vergeten. Zowel op de radio, op podia, op televisie, in de pretparkwereld, in de beeldende kunsten, in woonzorgcentra én bij jongeren blijft Bobbejaan harten beroeren. De familie Schoepen is heel trots op zijn nalatenschap en dankbaar voor elk groot en klein eerbetoon dat Bobbejaan krijgt.

Muzikaal eerbetoon

Bobbejaan inspireerde veel muzikanten wereldwijd. Hier in Vlaanderen werden na zijn overlijden tal van initiatieven opgestart om zijn muziek levend te houden. Een paar jaar geleden brachten Jan De Smet, Barbara Dex, Guido Belcanto en band een Ode aan Bobbejaan. Ze reisden langs Vlaamse cultuurcentra en oogstten veel lof en staande ovaties met hun interpretatie van bekende en minder bekende Bobbejaansongs. Als alles goed gaat, toert het nieuwe liedjesprogramma De Wereld van Bobbejaan vanaf dit najaar met Guido Belcanto, Klaas Delrue en Isabelle A door Vlaanderen.

Veel artiesten coverden al liedjes van Bobbejaan Schoepen. Onlangs kwam The Great Belgian Songbook uit, daarop staat een knappe instrumentale versie van 'Je me suis souvent demandé' gemaakt door Jo Hermans (trompet), Marc Bonne (drums), Jean-François Assy (cello) en David Thomaere (keys). 'Je me suis souvent demandé' uit 1964 is het oudste lied op het album dat 50 jaar Belpop samenvat, van Bobbejaan tot Angèle. Zodra het weer kan, toert deze voorstelling opnieuw door Vlaanderen.

Daan zegt over Bobbejaan in Gazet van Antwerpen van 16 mei 2020 “Hij was grappig en inspirerend. Bobbejaan was een vrolijke, geniale zot met een grenzeloze fantasie en oneindig spelplezier. Dat hoorde je in zijn muziek en dat zag je in zijn familiepark.” Will Tura erkent in datzelfde artikel van Wouter Adriaensen dat Bobbejaan hem geïnspireerd heeft “Hij heeft absoluut indruk op mij gemaakt in mijn jonge jaren, hij was een enorm figuur. Bobbejaan kon alles: zingen, schrijven, fluiten, acteren, jodelen, … Hij was een allround guy. Hij hield ervan om mensen te amuseren met zijn talent voor zingen en fluiten. Maar vergis je niet, hij was een harde werker. Alleen door hard te werken kan je het ver schoppen in de showbusiness, dat heb ik van hem geleerd.”

De hardrockers van BèrelØr hebben een coronacover gemaakt als eerbetoon aan Bobbejaan. Zij spelen Nederlandstalige metal met een vette knipoog en als ze optreden moeten de organisatoren ‘genoeg bier voorzien om een klein olifantje in te verdrinken’, geen wonder dat hun concerten geregeld uit de hand lopen. Hun repertoire met songs als ‘Broekroest’ en ‘De Kroegatleet’, is tien jaar na het overlijden van Bobbejaan aangevuld met ‘Bier zonder café

Beeldend eerbetoon

Bobbejaan inspireerde ook beeldend kunstenaars. In 2018 werd het Dorpsplein in Lichtaart omgedoopt tot het Bobbejaan Schoepenplein en er werden kunstwerken onthuld om Bobbejaan te eren: Kelly Schacht plaatste in witte neon letters ‘Je me suis souvent demandé’ op de gevel van de bibliotheek en Michaël Aerts maakte Icon: een reeks iconen op betontegels naast elkaar in het grasveld, elke tegel stelt een ander aspect voor uit de carrière van Bobbejaan. Begin 2020 creëerde de Amerikaanse kunstenares Tramaine de Senna een imposante afbeelding van de Pontiac Bonneville van Bobbejaan centraal in haar solotentoonstelling in het M KHA in Antwerpen. De expo is verlengd tot 23 augustus 2020.

Muziek als troost

Tijdens de coronaquarantaine heeft Bobbejaans muziek mensen getroost. Op de radio in België en Nederland en ook in menig woonzorgcentrum weerklonken zijn liedjes. Het hielp om de moed erin te houden.

Een Neerpeltenaar vroeg ‘De lichtjes van de Schelde’ als verzoeknumer voor de dagelijkse concerten van beiaardier Jan Verheyen, als groet aan de Antwerpenaars.
Op de begrafenis van lokale bekendheid Jefke Roosen eerder deze maand in Herk-de Stad was Bobbejaan Schoepen te horen. Jefke kon redelijk goed zingen en Bobbejaan had Jefke leren jodelen toen hij nog kelner was in Bobbejaanland.

Bobbejaanland

De pretparkwereld is Bobbejaan Schoepen ook niet vergeten. Het toonaangevende Engelse tijdschrift Blooloop vermeldde op 12 mei 2020 Bobbejaanland nog als één van de beste themaparken (ooit) uitgebaat door dezelfde familie. Bobbejaanland is sinds 2004 niet meer in handen van de familie Schoepen, maar kreeg nog een eervolle vermeldiing voor het unieke karakter van Bobbejaanland: door de optredens van Bobbejaan, het museum met Amerikaanse indianankunst en de attracties in het cowboythema. Er is veel verdwenen, maar de geest van Bobbejaan waart er nog rond en de invloed van de familie Schoepen blijft voortleven.

Volgende generatie

Zelfs de jeugd maakte onlangs kennis met Bobbejaan Schoepen. In de tweede reeks van de razend populaire Ketnetreeks #LikeMe maakten de jonge kijkers kennis met ‘De lichtjes van de Schelde’ van Bobbejaan Schoepen. Zo raakt een volgende generatie ook nieuwsgierig naar de man die zoveel in gang gezet heeft.
Misja Cloet en Sascha Bornkamp zijn allebei nog niet zo lang afgestudeerd aan de opleiding Kleinkunst van het Conservatorium in Antwerpen. Ze kwamen op het idee om liedjes te gaan zingen met vrouwelijke asielzoekers en die ontmoetingen hebben ze vastgelegd in audioportretjes. In een installatie kon je die verhalen eerder al beluisteren in deSingel. Nu zijn de korte audioportretjes uitgebracht in de podcast Wachtgeluiden. Zo hoor je o.a. Lichtjes van de Schelde op z’n Arabisch.

Het is hartverwarmend om te zien dat Bobbejaan nog lang niet vergeten is en dat zijn de Bobbejaan Legacy zo verder leeft.

In Lichtaart is het Bobbejaan Schoepenplein officieel ingehuldigd. Op het plein voor de bibliotheek zijn ook twee kunstwerken onthuld. Die brengen hulde aan zanger en pretparkoprichter Bobbejaan Schoepen. De erkenning komt acht jaar na zijn...