BOBBEJAAN UPDATES

Muzikant, Auteur, Componist, Zanger en Entertainer, Stichter en bezieler van Bobbejaanland

Bobbejaan (recensie KNACK Focus)

14/05/2008

Bobbejaan PIAS country
Beoordeling: ***/* (3/4)

De American Recordings van Johnny Cash krijgen ook bij ons steeds meer navolging. Onlangs zette Roland Van Campenhout de toon met de gestileerde rootsplaat Never Enough, met Tom Van Laere in de rol van producer Rick Rubin. En heden voegt Bobbejaan Schoepen daar een al even knap gestileerde countryplaat aan toe. Nu ja, Bobbejaan waagt zich met de hulp van gitaristen Lars Van Bambost en Geoffrey Burton en gastvocalisten Daan, Geike Arnaert en Axelle Red evengoed aan Franse chansons ( Le temps des cerises) en Vlaamse levensliederen uit de eigen back catalogue - check 's mans prachtige reprises van Een koude wind waait en De lichtjes van de Schelde maar eens. Indrukwekkende comeback.

DownloadTIP:
In de schaduw van de mijn

Daan - UITKIJK

Meer dan vijfendertig jaar hebben we erop moeten wachten, maar op 19/5 brengt Vlaanderens sympathiekse cowboy op z'n 83e eindelijk een nieuw album uit. Voor het toepasselijk getitelde ' Bobbejaan' kon Bobbejaan Schoepen onder meer rekenen op de muzikale steun van bewonderaar Daan. Meer info: bobbejaan.be. Zie bespreking op pagina 85. Wat is jouw rol op Bobbejaan?

Die is vrij miniem, hoor. Ik zing één liedje mee, Flower of Shangai, een heel mooie en frisse melodie. Verder heb ik de hoes gemaakt. Nu ja, gemaakt: Stephan Vanfleteren heeft een fantastische foto genomen en ik heb erover gewaakt dat de letters op de cover niet te groot werden. En natuurlijk heb ik als een trouwe fan aan de zijlijn staan supporteren.

Waarom ben je eigenlijk zo'n grote fan van de heer Schoepen?

Ik hou op verschillende manieren van hem. Muzikaal is hij een interessant gegeven, als een van de eerste cowboys in België. Bobbejaan heeft de country hier in de jaren 50 op poten gezet. Hij is een oude rot in het vak, ik vraag me af hoe ik op mijn tachtigste tegen mijn muziek zal aankijken. We kunnen wel wat van hem leren.

Wat heb jíj dan van hem geleerd?

Make-up. (lacht) Neen, hij heeft zoveel mensen zien komen en gaan. Als hij het over Louis Neefs en Jacques Brel heeft, komen die tot leven. Bovendien heeft hij een bijzonder karakter, met een koppig, zelfs punkerig kantje, waarin ik wel wat van mezelf herken. Al is hij ook een echte family man. De plaat is bij hem thuis opgenomen.

Hoe klínkt het album Bobbejaan nu eigenlijk?

Zoals de foto's van Stephan Vanfleteren eruitzien. Dat wil zeggen: zonder schrik om rimpels te tonen, heel frontaal, intiem, gelouterd en bescheiden. De muziek strookt misschien niet met het beeld van country dat hier gangbaar is. Het doet meer denken aan de westerns van de jaren 50, waarin ook plaats was voor heel lyrische liederen. En de hele plaat door hoor je dat op rock-'n-roll geen leeftijd staat.

----------------------------
© 2008 Roularta Media Group
Publicatie: Knack / Focus Knack
Publicatiedatum: 14 mei 2008

Bobbejaan Schoepen is bij het brede publiek gekend als de oprichter van ‘Bobbejaanland’. Samen met zijn echtgenote Josée bouwde hij het familiepark uit tot een internationale trekpleister. Maar Schoepen was ook muzikant, auteur-componist, zanger...

Op 9 juni vindt op het plein aan de Bibliotheek en het Ontmoetingscentrum van Lichtaart de 8ste Bobbejaan Memorial plaats. Dit jaar wordt de Memorial gecombineerd met een inhulding van een kunstwerk ter ere van Bobbejaan. Het programma vindt u...