Tramaine de Senna is een veelzijdig beeldend kunstenares uit California die in Antwerpen woont. Ze maakt sculpturen en objecten uit uiteenlopende materialen zoals klei en stof en ze gebruikt daarvoor veel verschillende technieken. Tramaine de Senna is geïntrigeerd door de popcultuur en publieke beeldvorming.
Eind 2019 klopte Tramaine de Senna aan bij de familie Schoepen. Ze was geïntrigeerd door leven en werk van Bobbejaan Schoepen, die ze had leren kennen door haar onderzoek naar de kostuums van Nudie Cohn. Tot haar grote verbazing ontdekte de Amerikaanse dat de grootste Europese collectie van die Amerikaanse cultmodeontwerper die van Bobbejaan en Josée Schoepen was.
‘Bobbejaan introduced me to a facet of Americana which I did not comprehend before. I was researching embroidered western wear suits, particularly those of Nudie Cohn and Manuel Cuevas, and found out that Bobbejaan has the largest collection of stage suits in Europe made by these two fellows.’
Tramaine is geïntrigeerd door popcultuur, felle kleuren typeren haar creaties en ze houdt van glitter en glans. Geen verrassing dus dat ze bij Bobbejaan terechtkwam.
‘Growing up in the US with its popular culture, I have always seen these embroidered suits on current and nostalgic TV programs and in print media. I’ve seen these suits on Roy Rogers, Dolly Parton, Sly Stone, Johnny Cash and many more musicians. In the Bobbejaan coffee table book authored by his son Tom Schoepen, I saw beautiful photos of Bobbejaan’s boots, suits, cars together with famous pictures of Bobbejaan and his wife Josephina Jongen. For example I remember this photo with Dolly Parton and Porter Wagoner at Tennessee’s Grand Ol’ Opry.’
Tramaine de Senna is verbaasd over de de faam van Bobbejaan: 75 jaar lang boeide hij vele generaties wereldwijd en hij blijft nog altijd mensen aanspreken.
‘One of the reasons Bobbejaan Schoepen is significant to me is because he transcends and reaches audiences even now, ten years after his death.
When I listen to his music, I imagine that he sang to the generation of my grandparents who were worlds away on other continents.
Bobbejaan’s cowboy aesthetic is strangely familiar for me, an American in Belgium, especially in the context of Bobbejaanland with the Cowboy Playground, Chinese Laundry and Wells Fargo Building (which is funny because Wells Fargo is my bank in California).
My ties to cowboys come from popular culture; the settling of California via Spanish missionaries; battles with Mexico, Russia and trade (cow hides, soap, tobacco) and my mother’s side which has Native American roots from the Cherokee, Sioux and Blackfoot tribes.’
Tramaine wilde heel graag de Nudie Cohn-kostuums van Bobbejaan en Josee zien en ze kreeg een rondleiding van Jack en Peggy Schoepen in de privécollectie. Tramaine was vooral onder de indruk van de Pontiac Bonneville. Voor het pronkstuk van haar tentoonstelling Masterblaster in het M HKA uit 2020 vond ze inspiratie bij die bekende wagen van Bobbejaan.
In de lente van 2020 was haar tijdelijke openluchtcreatie ‘Figure of Color’ te zien in het Stadspark van Antwerpen, gecureerd door het Middelheimmuseum.
Tot 30 mei 2021 kan je First Date
bezoeken bij Bernaerts Gallery, een duotentoonstelling met schilderes Lisse Declercq. Alle werken zijn geïnspireerd op de locatie: Cinema Tokio, de vroegere filmzaal waar Bernaerts nu zijn intrek heeft genomen. Op de tentoonstelling presenteert Tramaine de Senna vazen in de vorm van de cowboyboots van Bobbejaan Schoepen.