Iedereen heeft wel een favoriet nummer in het Nederlands.
Het zijn de liedjes die we luidkeels meezingen, die in ons collectief geheugen gegrift zitten en die we kiezen voor de Grote Momenten van het leven: een liefdesverklaring, een openingsdans, een geboorte, een afscheid…
De flowerpower herleeft in het ING Art Center, waar vanaf 24 oktober de tentoonstelling Revolutions – Records & Rebels – 1966-1970 te zien is. Deze gaat over de idealen, verlangens, utopieën en vrijheidsdrang van het einde van de sixties, maar ook over de militante strijd en de betogingen tegen het establishment.
Al deze culturele, sociale, artistieke en technologische revoluties, die plaatsvonden tussen 1966 en 1970, hebben hun stempel gedrukt op onze huidige levensstijl en beïnvloeden ook vandaag nog de manier waarop we naar de toekomst kijken.
Hedendaagse kunst in een spannende dialoog met honderden westernobjecten en indiaanse artefacten. Historische foto’s en filmpjes, originele striptekeningen en filmaffiches, opgezette dieren en speelgoed.
Deze tentoonstelling toont het ware verhaal van het Wilde Westen. Ze gaat over het ontstaan van de mythe en vertelt hoe deze ook in België razend populair werd. In die mate zelfs dat de clichés van cowboys en indianen tot onze populaire beeldcultuur gingen behoren en de mythe gaandeweg de werkelijkheid verdrong.
Bobbejaan Schoepen (1925-2010) was wellicht onze allereerste „Vedette” ( in de breedste zin van het woord ) die een ongelooflijk muzikaal parcours heeft afgelegd. We kennen allemaal de naam, en dikwijls onbewust zijn oeuvre. Niet enkel 'De Lichtjes van de Schelde', 'Eerbied voor jouw grijze haren' en 'Café zonder bier' en zijn overige hits, maar tientallen andere songs die gebrand staan in ons collectieve geheugen. Met zijn ongebreidelde fantasie en onweerstaanbare humor bracht hij wat zonneschijn en een stukje “Amerikaanse Droom” in de wat duistere jaren na de oorlog en de euforische jaren 50 en 60. Bobbejaan heeft ons een indrukwekkende muzikale erfenis nagelaten. Niet alleen met gekende maar ook met verrassende minder bekend pareltjes. Ze verdienen nu meer dan ooit om terug in het dag- en podium licht gezet te worden. Hij was Onze Cowboy, maar ook veel meer dan dat.
Guido Belcanto en Jan De Smet zijn voor een deel opgegroeid met Bobbejaans muzikale nalatenschap en hebben in hun individuele lange muzikale loopbaan meermaals bewezen dat ze de link met de traditie op een actuele manier kunnen verwerken en versterken.
Bobbejaan en zijn vrouw José hebben jarenlang het podium gedeeld wat soms resulteerde in gevoelige duetten en hilarische sketches. Barbara Dex, één van onze allerbeste en meest wendbare zangeressen, maakt deze nooit geziene vocale combinatie dan ook helemaal compleet en zorgt ongetwijfeld mee voor de legendarische „country”-snik die sommige van Bobbejaans liederen zo onweerstaanbaar maken. Ondersteund door een wonderbaarlijk 5-koppig orkest trekken ze het tijdloze repertoire Bobbejaan Schoepen nalatenschap met recht en reden de eenentwintigste eeuw in.
Verwacht U niet aan een avondje gezapige nostalgie maar denk aan een grandioze ode aan het vakmanschap van één van onze grootste artiesten.
Bokrijk pakt uit met een tijdelijke tentoonstelling over muziek uit de sixties. “Sinds de opening van onze permanente expo over de sixties drie jaar geleden kwamen er al 215.000 bezoekers langs. Het gaat dus om een succesvol project”, klinkt het bij de directie.
MoMu presenteert Dreamsuits. Ontwerpen van Nudie Cohn, de Rodeo Tailor – uit de collectie van Bobbejaan Schoepen in de MoMu Galerij, een tentoonstelling met spectaculaire outfits, accessoires en ephemera van de legendarische Nudie Cohn. Gebaseerd op de persoonlijke collectie van de iconische Belgische entertainer Bobbejaan Schoepen en zijn vrouw Josée, stelt deze expositie (curators: modehistorica Mairi MacKenzie en ontwerper R. Cerimagic) als eerste in Europa het werk tentoon van de Oekraïense ontwerper die een revolutie teweegbracht in de mode van de country & western muziek.